Preview

Filin’s Clinical endoscopy

Advanced search

Analysis of the educational standard for training nurses with higher education and the development of their competencies as nursing managers

https://doi.org/10.31146/2415-7813-endo-64-3-59-69

Abstract

The object of the research of this article: the development of nursing in the Russian Federation based on identifying areas for improving the training of nursing specialists with higher education, expanding their professional, managerial and leadership functions. Subject of the study: organizational and managerial relations arising in the process of improving the activities of nurse managers based on the development of their organizational, managerial and research competencies. Objectives: To analyze federal state educational standards in the field of training "Nursing" for its compliance with the modern needs of the healthcare system of the Russian Federation and the development of nursing. To identify the shortcomings of the studied FSES and the competencies of nurses embedded in them, and to assess the presence of contradictions in the needs of the modern healthcare system of the Russian Federation and the real capabilities of nurses as managers of the nursing link To develop directions for the development of nursing and the improvement of the system of education or development of managerial skills and leadership qualities of nurses as managers of the nursing link.

About the Author

A. V. Krasyukov
Main Military Clinical Hospital named after N.N. Burdenko
Russian Federation


References

1. Распоряжение Правительства РФ от 28.12.2012 N2580-р <Об утверждении Стратегии развития медицинской науки в Российской Федерации на период до 2025 года>, режим доступа: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140249/988e84b26d2ab76d6c83e8cb7ef3580849f91a12/

2. «Паспорт национального проекта «Здравоохранение» (утв. президиумом Совета при Президенте РФ по стратегическому развитию и национальным проектам, протокол от 24.12.2018 N16), режим доступа: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_319209/

3. Приказ Минобрнауки России от 22.09.2017 N971 (ред. от 08.02.2021)»Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 34.03.01 Сестринское дело» (Зарегистрировано в Минюсте России 05.10.2017 N48442) (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.09.2021), режим доступа: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_279906/

4. Приказ Минпросвещения России от 04.07.2022 N527 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования по специальности 34.02.01 Сестринское дело» (Зарегистрировано в Минюсте России 29.07.2022 N69452), режим доступа: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_423452/

5. Доклад Всемирной организации здравоохранения «докладе «Состояние сестринского дела в мире, 2020 г.: вложение средств в образование, рабочие места и воспитание лидеров [State of the world’s nursing 2020: investing in education, jobs and leadership]», режим доступа: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331673/9789240003378-rus.pdf

6. Дорожная карта для осуществления глобальных стратегических направлений укрепления сестринского и акушерского дела в Европейском регионе ВОЗ, режим доступа: WHO-EURO-2022-4464-44227-62768-rus.pdf

7. ФСГС, Здравоохранение в России. 2021: Стат.сб./Росстат. - М., 2021.режим доступа: https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/Zdravoohran-2021.pdf


Review

For citations:


Krasyukov A.V. Analysis of the educational standard for training nurses with higher education and the development of their competencies as nursing managers. Filin’s Clinical endoscopy. 2023;64(3):59-69. (In Russ.) https://doi.org/10.31146/2415-7813-endo-64-3-59-69

Views: 29


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2415-7813 (Print)